Lovely Laos

28 december 2015

Lieve mensen, deze boys bevinden zich inmiddels in Vietnam! De laatste keer lazen jullie over onze innige ontmoeting met Lana, het baby olifantje in Thailand. In de tussentijd hebben we ook Laos aan gedaan. Hierbij in een vogelvlucht een impressie van Laos

Saai .. slow .. boat ..
Vanuit Huay Xai (naast Thailand) stapten we op een slow boat om koers te zetten richtig Luang Prabang. Over de snelstromende Mekong rivier vaarden we dwars door de jungle, met Laos aan de linker en Thailand aan de rechter oever. Dit was een prachtig gezicht! We zagen badende buffels met hun jonge, spelende kinderen die verkoeling zochten en vissers die druk in de weer waren met het verkrijgen van het avondmaal. Al met al erg mooi, maar om daar nou 2 dagen - met je benen zowat in je nek - voor op te offeren.. nee! De boot was overvol en van de romantische beschrijving uit de reisgids 'The Lonely Planet' zagen we in praktijk maar weinig terug; de boot werd voornamelijk bezet door touristen en van 'reizen als een local', aldus de lonely planet, was dus absoluut geen sprake. Wat jammer dat de authenticiteit vaak verloren gaat, zodra er melding van wordt gemaakt in de bijbel voor reizigers!

Na twee dagen varen en een tussenovernachting in Pak Beng, zetten we dan eindelijk voet aan wal in Luang Prabang. Een gezellig oord dat onder budda's oog tussen de samenvloeiing van twee rivieren ligt. Ja, op de top van de berg bevindt zich namelijk een beeldige tempel, waarvanaf je ver kunt kijken. In het dorp koop je op iedere  hoek van een straat de meest heerlijke Franse baguettes; een erfenis van de Franse kolonisatie. In Luang Prabang deden we rustig aan. Ook huurden we een scooter om een bijzonder natuurspektakel te bewonderen. Hierna een lees je een beschrijving van wat we zagen.

We reden over een slingerende weg, voorbij winkeltjes, bouwplaatsen en vrouwen die kippen in een mand op de scooter vervoerden. Na drie kwartier touren kwamen we aan in een bergdorpje met een snelstromende ijsblauwe rivier. Daar kochten we een ticket om een 100 meter hoge waterval te bekijken.

We ploeterden omhoog en onderweg stopte regelmatig om in een van 'de' kleine meertjes met watervallen te zwemmen. Eenmaal boven zagen we een gigantisch hoge berg met verschillende plateau's waar het water gevangen werd, om vervolgens weer naar beneden te stromen. Tussen de rotsen woekerden tropische bomen en daar waar het bladerdek het toeliet, scheen een felle zonnestraal als speer door de mist die gecreëerd werd door het vallende water. Dit gaf het hele plaatje iets magisch, als in een sprookje, zo mooi!

Vanuit het betoverende mistige meertje klommen we naar boven, soms verticaal zo stijl. Op de top aangekomen, zagen we een brede ondiepe rivier met overal rotsen en boomwortels. We liepen door het water naar de plek waar het stroompje een vrije val maakt. Wat we toen zagen was ongelooflijk zo mooi! Door het houten hek - waar het water onderdoor stroomde opweg naar beneden - keek je uit over een groen dal met daarachter bergtoppen die even hoog reikten als de plek vanuit waar wij keken; echt bijzonder, alsof je op een terras met een magnifiek uitzicht stond, maar dan van water! Dit was toch wel de mooiste waterval die we tot nu toe hebben gezien

De volgende dag reisden we door naar Vang Vieng. Wat een super chill dorp! Ook dit stadje ligt aan een rivier, maar niet op een berg zoals Luang Prabang. Dit maakt het water veel toegankelijker om te zwemmen en op de oever staan dan ook vele kleine bamboe-hutjes waar we heerlijk een 'Lao' biertje dronken, met onze blote voetjes in het water.  Liepen we verder? Dan dwaalde we rond door droogliggende rijstvelden die begraasd werden door buffels. Het hele gebied kenmerkt zich door de puntige stijle rotsen, die als paddenstoelen uit de grond leken te zijn gekomen.

In Vang Vieng huurden we fietsen, kanoëden we en bezochten deze 'verkenners' diverse grotten, die we soms alleen tot onze beschikking hadden

Een hoogtepunt was toch wel het 'tuben' door een grot. Tuben houdt in dat je op een rubberen band door het water dobbert. We deden dit echter niet zomaar op een doodgewone rivier, maar op een ondergronds stroompje, diep in moeder aarde! Echt heel apart.

Helaas zat het weer in Vang Vieng een beetje tegen en waren we verder genoodzaakt om lekker te luieren: heel vervelend.

Na 4 dagen lieten we het mooie Vang Vieng achter ons. We reisden naar Vientiane om vanuit daar naar de Vietnamese hoofdstad Hanoi te vliegen. Hierover schrijf ik in een volgend verhaal. Ik loop nu een beetje achter, want we zitten inmiddels al ruim een week een Vietnam. Ssssssst.. niet doorvertellen hè?!

Tot slot voor iedereen: al vast een happy new year met veel liefde en gezondheid! Toch wel de belangrijkste dingen in het leven. Hoewel ik tot voor kort geen last had van heimwee, ontkwam ik er met kerst niet aan. Juist op zo'n moment kom je doorgaands samen met je lieve vrienden en familie en dat was dit jaar heel anders. I love u all❤️️. Maar niet getreurd! Er is hier zo veel moois om te zien en dat maakt veel goed. Ik kan dan ook niet wachten om dit met jullie te delen in het volgende bericht.

Liefs,
Bram & Sjoerd

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jan:
    28 december 2015
    he he dacht dat je je schrijvers talent in Azie had achter gelaten maar gelukkig weer een nieuwe story van jullie prachtige reis en wat beschrijf je het weer goed kan me een beetje voorstellen van wat jullie ondernemen en zie het door middel van de foto,s die Bram op zijn site zet zeker voor me , en idd zal het een hele andere kerst zijn geweest dat geloof ik graag en je mag zeker wel een keertje heimee voelen toch !!!!

Geniet nog van de laatste maand samen en ik kijk weer uit naar een vlgd verhaal .

Lieve Knuffels vanuit Italie .
  2. Jan:
    28 december 2015

Lieve Knuffels vanuit Italie .
  3. Hans:
    28 december 2015
    Mooi verhaal, kan me voorstellen hoe prachtig het is.!
    Dat het kerstgevoel dit jaar voor jullie totaal anders is begrijp ik. Door het warme weer voelt kerst hier ook anders aan en door het gemis van jullie wordt dat nog meer versterkt.
    Nog lekker een paar weekjes genieten en dan kunnen we jullie weer in onze armen sluiten. Met name voor mama een hele grote geruststellling. Wij zien uit naar het volgende verhaal. Veel plezier en kiek ut wa!
    Dikke kus, pap
  4. Elly en Harrie:
    28 december 2015
    Bram en Sjoerd weer een geweldig verhaal geniet er van en heimwee mag een beetje we hebben tweede kerstdag lekker gegeten met je ouders ter compensatie van jullie afwezigheid. Geniet er nog fijn van en een gezellig oud jaar en een gezond en goed nieuwjaar alvast toegewenst. À big hug van ons voor jullie
  5. Renee:
    28 december 2015
    Wat een heerlijk verhaal weer. De kerst doen we wel een keertje over als jullie weert thuis zijn ;-). Voor jullie ook alvast een happy and healthy new year! Dikke kus en heeeel veel liefs van Jan en Renee
  6. Els:
    28 december 2015
    Hallo Bram en Sjoerd , wat is het toch leuk om jullie vakantie avontuur zo te mogen volgen, maar het einde komt in zicht
    Geniet nog van jullie laatste gedeelte , en een fijne jaarwisseling
    En een mooi begin van 2026 , Gr van Els en Michel xxx
  7. Els:
    Ik bedoel natuurlijk 2016 Gr
  8. Janny van der Velden:
    Beste reizigers,
    Ik kreeg even de gedachten dat jullie aan het wegdromen waren op Ko Pipi (Thailand)
    Een heel swingend 2016 gewenst...
    Tante Janny, ook van Napon