Exploring Koh Tao

8 november 2015 - Koh Tao, Thailand

Als eeste wil ik jullie allemaal bedanken voor de leuke, hartverwarmende reacties! Ik krijg bijna heimwee.. Gelukkig is hier zon, zee en heerlijke versnaperingen, die het leed enigsinds verzachten! Ik typ dit bericht overigens terwijl ik aan het wachten ben op de boot. Niet dat ik niks te doen heb ofzo: nee, helemaal niet!

In de vorige update las je dat we heerlijk hebben gedoken. Met ons dipmoma op zak, zijn we nog een tijdje op Koh Tao gebleven. Het eiland heeft veel meer te bieden dan alleen een wonderbaarlijk onderwaterleven! In deze update meer over het vaste land.

Aan de haven gelegen, aten Bram en ik heerlijke vis bij restaurent 'Barracuda'. Tijdens het eten - onder het genot van 'freeeee wifiiiii', zoals ze dat hier uitspreken - bekeken we een aantal hotels om ons na het duikavontuur te nestellen;-)

Na enig gesteggel kwamen we uit op accomodatie 'Sea view'. En prachtig resort; met, zoals de naam al doet vermoedde: zee-uitzicht;-)

Bij aankomst waren we meteen blij met onze keuze. Het idyllisch resort bood een verscheidenheid aan prachtig gekleurde tropische planten. Zoals jullie weten, scoor je punten bij mij met groen: "gek op bloemen" ☺️, dus ik was meteen laaiend enthousiast!

Onze bungalow was perfect! Een heerlijk boxspring, met daarboven een gezellige 'klamboe', die naast het sfeerverhogende effect ook prima zijn dienst deed als muggenbult-preventiemiddel;-), want mosquito's: die zaten er een boel!

Op de eerste dag - na ons vertrek van de duikschool - hebben we gewandeld rondom het Sea View resort en heel 'toevallig' kwamen we uit bij zee. Daarnaast hadden we 'voor de zekerheid' ook maar onze snorkelsets meegenomen Dit resulteerde in een snorkelsessie van 5 uur waarin we maarliefst 2 kilometer hebben afgelegd! Onze 'welvaartsrandjes' beginnen te slinken van al deze activiteiten: Brams broek zit al bijna te los

Na regen komt zonneschijn en deze uitspraak geldt ook voor Koh Tao. De volgende dag was het heerlijk weer! "Mé sooo happy!". Tegen alle waarschuwingen in - ja, het schijnt hier heel corrupt te zijn, hier hebben we overigens niets van gemerkt - huurden we twee scooters om onze mobiliteit te vergroten. Best een avontuur, aangezien slechts 1/3 deel van alle wegen verhard zijn; modderige, tropische zandwegen vertegenwoordige het overige 2/3 deel de lokale infrastructuur.

Ervaren scooterrijders als we zijn, gingen we toch enigzinds onzeker van start. Maar oefening baart kunst en na een halfuur voelde we ons een stuk zekerder op de weg.

De eerste locatie die we aandeden met onze scooty's, heet: 'Nang Yuan Terrace'. Hierna een korte impressie: Een superdeluxe resort (helaas 'above our budget') bood uitzicht op een voormalig schildpadden-broedparadijs, in de vorm van drie mini-eilandjes die als ketting met elkaar verbonden waren door een dunne strook van parelwit strand. Werkelijk waar: amazing

Na een snorkelsessie en een halve liter water, vervolgde ons avontuur zich naar hogere sferen; in dit geval letterlijk, want onze tweede bestemming bevond zich op een van de bergtoppen van het eiland, en heette 'Mango Viewpoint'. Op weg naar dit uitzichtpunt stopten we bij 'Jims Bar'. Een rommelig, maar toch charmant hippie barretje waar: 'Don't Worry, Be Happy', uit de gedateerde stereo-installatie klonk. Wat kan muziek een emotie of gemoedstoestand soms toch goed verwoorden.

Na een praatje met Jim, arriveerde we op 'Mango View Point'. Ongelofelijk hoe ver je daar kan kijken! Onder begeleiding van een Gin-Tonic en een 'Chang' biertje aten we 'Fried Rice' en 'Pad Thai' met het mooiste panorama (tot nu toe!) als achtergronddecord.

Na dit visueelstrelende moment - ja, dat was het echt(!) - hebben we een aantal andere mooie baaien aangedaan, die we vaak alleen tot onze beschikking hadden! Uiteraard hebben we ook op deze plekken weer heerlijk gesnorkeld. Ik heb zelfs een rog gezien(!); de papegaai- en vlindervissen - die zich kenmerken vanwege hun rijke kleurpallet - noem ik niet eens meer, want deze beschouw ik inmiddels als 'gewoon'.

Al met al was het huren van een scooter een perfecte zet. Naast het feit dat je heerlijk al rijdend werkt aan een mooi kleurtje, geeft een scooter echt vrijheid: de perfecte afsluiting van ons avontuur op Koh Tao.

Onze volgende doel is in ieder geval het vaste land van Thailand, om daarna onze weg te vervolgen naar 'Hua Hin'. Per nachtboot verlaten we Koh Tao vanavond (zondag 8 november). We hebben ons laten vertellen dat het schip waarmee we worden getransporteerd geheel nieuw is. Al varend kunnen we heerlijk slapen, tenminste.. als de zee dit toelaat. En dit alles voor €13,- per persoon Scheelt ons ook weer een overnachting, redenerden wij; want alle leuke dingen samen kosten - ongeacht dat het hier verhoudingsgewijs goedkoop is - toch veel geld. En aangezien we nog 10 weken te gaan hebben, moeten we af en toe op de kleintjes letten

1. Iris:
    8 november 2015
    Lekker hoor! Ik heb nu ook helemaal zin om daarheen te gaan! Geniet ervan!
  2. Elly en Harrie:
    8 november 2015
    Sjoerd en Bram geweldig verhaal en zo herkenbaar wanneer we maandag niet naar Curaçao zouden vertrekken zou ik stik jaloers zijn, geniet ervan en ben voorzichtig . Elly en Harrie
  3. Tijmen:
    Wederom fantastico.. genieten!
  4. Ciel:
    8 november 2015
    Wauw Sjoerd wat gaaf ! Al die leuke verhalen, ik word er jaloers van haha ! Heel veel plezier daar en doe de groetjes aan Bram ! Liefs ciel
  5. Esther:
    8 november 2015
    Wat fijn om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. En heimwee, nou dat krijg ik als ik het lees. Ohh zalige pad thai met een beer chang mmmm. Nog heel veel plezier lieverdsxx
  6. Jan:
    8 november 2015
    Hoi, Sjoerd en Bram heel fijn dat jullie het naar de zin hebben en de verhalen vindt ik geweldig en geniet met volle teugen ( hebben jullie verdiend ).
    Zie er naar uit om de volgende verhalen te lezen
    Groetjes
  7. Wilma:
    8 november 2015
    Werd al wat ongeduldig ( grapje ) naar je vlgd reisverslag maar zie hier weer een heel vel besteed aan jullie avontuur schitterend ik geniet met volle teugen wat jullie allemaal beleven en kijk zeker weer uit aan de ontwikkelingen van jullie reis .

overbodig om te zeggen geniet ervan want dat doen jullie zeer zeker .

Dikke kus en knuffel xxx
  8. Anita:
    8 november 2015
    Hoi Bram en Sjoerd, ik ben n ex-collega van jullie lief moederke Wilma. Ik ga gezellig met jullie mee op reis door jullie verhalen te lezen. Geniet van al het moois. Gr anita
  9. Helmi:
    8 november 2015
    Leuk om weer te lezen. Snorkelen is echt ook zo mooi. En als jullie in hua hin zijn dan moet je phraya nakhon zeker gaan bekijken. Verder is er niet zo heel veel te zien daar. Benieuwd waar de reis daarna heen gaat.
  10. Els:
    8 november 2015
    Hoi Bram en Sjoerd, fijn dat jullie het zo fijn hebben , en veel genieten van de leuke dingen die de landen en de waters te bieden hebben , nog veel plezier , Gr van ons XXx
  11. Jose:
    8 november 2015
    Heel herkenbaar allemaal tot nog toe, wij waren ook in n sea vieuw resort maar dan op koh chang, en deden ook n scooter Tour rond het eiland daar.
    Benieuwd naar de volgende ervaringen van jullie reis.
  12. Femke:
    9 november 2015
    Geniet lekker van de nieuwe bestemming waar jullie naartoe gaan.